Ik gebruik deze vragenkaartjes in de beginnerscursus Nederlands (NRW) meestal in de 2de les en/of als herhaling in de 3de les.
Kaartjes van tevoren uitknippen, de vragen-/antwoordenkaartjes op de tafel mixen waar twee cursisten zitten. Nu moeten ze eerst de kaartjes bij elkaar leggen (lezen/begrijpen/combineren), zodat ze de tekst leren kennen. Daarna stelt A de vragen aan B; B antwoordt en nog eens omgekeerd.
De tekst kan natuurlijk worden aangepast, naargelang wat je met de cursisten momenteel hebt behandeld. Bijv. voor het oefenen van getallen: vragen naar postcode, mobielnummer, schoenmaat, leeftijd, hoeveel kinderen, hoe vaak heb je dit jaar gebarbecued enz.). Komt bij de cursisten altijd goed aan.
1 Seite, zur Verfügung gestellt von minoes66 am 19.12.2016
Ergänzende Übung zu Lektion 2 Taal Vitaal op school:
- Teken jouw droomhuis
- Beschrijf je huis (Einzelarbeit)
- Vraag twee partners (Partnerarbeit)
- Maak er een tekst van
1 Seite, zur Verfügung gestellt von nl-huub am 27.01.2013
Hier können die Schüler die Zahlen üben. Die Schüler laufen herum, fragen ihre Mitschüler nach Name, Adresse, Telefonnummer und notieren dies auf einem Zettel. Dann werden alle Zettel eingesammelt. Jeder Schüler zieht einen Zettel und fragt nach einer Zahl auf dem Zettel. Derjenige, dem die Nummer/Hausnummer/Postleizahl gehört, meldet sich.
2 Seiten, zur Verfügung gestellt von christina_brem am 18.11.2011
Das AB enthält eine Übung zur Bildung der persoonsvormen der Verben und eine Einsetzübung zum Possessivpronomen. Ich habe es für eine 6. Klasse erstellt.
1 Seite, zur Verfügung gestellt von janusd am 22.03.2012